امروز : دوشنبه, ۱ تیر , ۱۴۰۵
- ثبتنام خودروهای وارداتی ۱۴۰۵ آغاز شد+ جزئیات و شرایط
- مازندران به دنبال پایداری بازار دارو است
- بازرس کل گیلان: ۱۰ هزار گزارش مردمی در یک سال اخیر رسیدگی شد
- مراسم تشییع شهید دانشآموز محمدحسین شیراوند در رومشکان برگزار میشود
- تداوم گفتوگوهای فنی تهران-واشنگتن به روایت دوحه/ انتقاد شدید قطر از نخستوزیر اسرلئیل
- برگزاری کارگاه تخصصی حمایتطلبی و مذاکره برای روسای هیئتمدیرههای نظام پرستاری کشور
- بهترین آبرسان ایرانی، معرفی ۴ مدل پرفروش
- اضافه شدن ۲۲ رشته گرایش جدید به آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۶
- فعالیت ۲۵ اکیپ نظارت بهداشتی دامپزشکی اردبیل در ایام حسینی
- رشد اقتصادی سال ۱۴۰۴ ایران به ۰.۲ درصد رسید
- لرستان در سوگ «محمد حسین» ۱۴ ساله؛ روایت مداح کوچک و شهید بزرگ
- اجرای برنامه پیشگیری سطح چهارم ابلاغ شد
- یک و نیم تن مواد مخدر در قم امحا شد
- سرنوشت صعود ایران به بازی آخر کشید / چه نتیجهای تیم ملی را بالا میبرد؟
- شوک جام جهانی به مدعیان / آرژانتین و فرانسه در مسیر صعود؛ ایران متوقف شد
- کنایه سنگین اوسمار به مدیران پرسپولیس / سرمربی برزیلی رفتنی شد؟
- سبقت یامال از مسی در جام جهانی / ستاره اسپانیا در تعقیب رکورد پله
- با ۵ روش از فراموشی پیشگیری کنید
چرا تولید خودرو رشد نکرد؟
خودروسازی کشور نتوانست در سال ۱۴۰۴ به هدف تولید مشخص شده از سوی وزارت صمت دست پیدا کند، مساله ای که عوامل مختلفی در آن نقش داشت.
خودروسازی کشور نتوانست در سال ۱۴۰۴ به هدف تولید مشخص شده از سوی وزارت صمت دست پیدا کند، مساله ای که عوامل مختلفی در آن نقش داشت.
به گزارش اکوایران، وزارت صمت برای سال ۱۴۰۴ تولید یک میلیون دستگاه خودروی سواری را هدف گذاری کرده بود، البته در شرایطی که طبق استراتژی صنعت خودرو، در این سال باید سه میلیون دستگاه انواع خودرو به تولید می رسید.
هرچند هنوز آمار رسمی تولید خودرو در سال گذشته اعلام نشده، اما شواهد و قرائن نشان میدهد خودروسازان کشور نتوانسته اند برنامه مدنظر وزارت صمت را محقق کنند.
خودروسازان تا پایان بهمن سال گذشته در مجموع کمی بیش از ۷۳۵ هزار دستگاه محصول سواری تولید کردند که با تقسیم این رقم بر تعداد ماه (۱۱ ماه) خودروسازان در سال گذشته به طور میانگین ماهی حدودا ۶۷ هزار دستگاه محصول تولید کردند. بنابراین اگر همین تعداد محصول در اسفند نیز تولید شده باشد (که با توجه به شرایط جنگی، بسیار بعید به نظر می رسد)، کل تیراژ خودروسازان در سال گذشته به کمی بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه رسیده است.
با این پیش فرض (تولید حدودا ۸۰۰ هزار دستگاهی در سال ۱۴۰۴) خودروسازان ۲۰۰ هزار دستگاه از برنامه اعلامی وزارت صمت را محقق نکرده اند.
اما چرا برنامه تولید خودرو در کشور طی سال گذشته عملی نشد؟
عوامل مختلفی در این ناکامی نقش داشتند که از جمله آنها، کمبود نقدینگی، وقوع جنگ و ناترازی انرژی است.
در این بین، آن طور که فعالان خودرویی به اکوایران می گویند، عامل اصلی در این ماجرا، کمبود نقدینگی (ارزی و ریالی) بوده است.
خودروسازان و البته قطعهسازان در سال گذشته با چالش تامین ارز و ریال مواجه بودند و این مساله از سرعت آنها در تولید کاست.
خودروسازان (به ویژه سایپا که در سال گذشته با چالش سنگین نقدینگی مواجه بود) به دلیل کمبود نقدینگی نتوانستند مطالبات قطعهسازان را سر وقت بپردازند و این مساله، ورود قطعات به خطوط تولید را در مقاطعی به نوعی مختل کرد و در نتیجه، اجازه نداد تولید طبق برنامه رشد کند.
مساله دیگر، ناترازی انرژی به خصوص در نیمه نخست سال بود که هرچند نقش آن در اختلال تولید، بسیار کمتر از مساله کمبود نقدینگی در نظر گرفته می شود، اما قابل اغماض هم نیست.
ناترازی انرژی به نوبه خود از توان رسمی تولید خودروسازان و قطعه سازان کاست، به نحوی که آنها مجبور شدند در برخی از روزهای سال، شیفت های کاری خود را کاهش دهند.
در نهایت اما وقوع جنگ-یکبار در خرداد و بار دیگر در اسفند- عامل دیگری است که خودروسازان را در تحقق هدف تولید ۱۴۰۴ ناکام گذاشت.
به نظر می رسد خودروسازان در اسفند سال گذشته که کشور درگیر جنگی دوباره شد، تولید اندکی داشته و عملا دو تا سه هفته آن را از دست داده اند.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روابط عمومی ایران مدلبز منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و خلاف قوانین جمهوری اسلامی باشد منتشر نخواهد شد.
- لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

