امروز : چهارشنبه, ۲۷ خرداد , ۱۴۰۵
- رهاسازی ۱۰ پرنده شکاری تیمار شده در ارتفاعات دماوند
- امام جمعه کرمانشاه: حفظ انسجام ملی بزرگترین معروف امروز است
- اعلام ترکیب اصلی دو تیم پرتغال و کنگو در جام جهانی ۲۰۲۶+ عکس
- تفاوت داروهای برند و ژنریک بر کیفیت درمان تأثیری ندارد
- سازمان حمایت: ایرانخودرو قیمت جدید را گفت، ما بررسی میکنیم
- منتظر گرانی خودرو باشید/قیمت جدید محصولات ایران خودرو چه زمانی اعلام میشود؟
- شرایط فروش فوقالعاده سایپا در خرداد ۱۴۰۵ + زمان ثبتنام و تحویل خودرو
- چطور خریداران طرح مشارکت یکشبه ضربهفنی شدند؟
- با خواص دارویی پنیرک آشنا شوید
- با خواص دارویی پنیرک آشنا شوید
- کشف ۱۰ فقره سرقت در بروجرد
- حلقه امنیتی در سوئیس/ استقرار نیروهای نظامی برای مراسم ایران و آمریکا
- تماس مخفیانه اتحادیه اروپا با کرملین درباره خاتمه جنگ اوکراین/ ماجرا چیست؟
- گام بزرگ در بازسازی صنعت/ فعالسازی ۸۹ درصد واحدهای آسیبدیده
- مورد مثبت بیماری «بروسلوز» در گاوداریهای استان بوشهر مشاهده نشد
- کشف سردخانه غیرمجاز نگهداری ۵ تن فرآورده خام دامی در یک منزل مسکونی
- ۱۵ هزار خودروی خارجی تا پایان خرداد ترخیص میشود / واردات خودروهای اقتصادی ادامه دارد
- تشریح تابآوری تغذیهای در شرایط بحران
نظارت مستمر بر ۱۵ هزار واحد تولیدی غذایی، آرایشی و بهداشتی در کشور
مدیرکل فرآوردههای غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از نظارت مستمر بر فعالیت حدود ۱۵ هزار کارخانه و کارگاه تولیدی در کشور خبر داد و تأکید کرد: سلامت فرآوردههای غذایی و بهداشتی خط قرمز نظام سلامت است. به گزارش وب دا، دکتر عبدالعظیم بهفر، مدیرکل فرآوردههای غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا […]
مدیرکل فرآوردههای غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از نظارت مستمر بر فعالیت حدود ۱۵ هزار کارخانه و کارگاه تولیدی در کشور خبر داد و تأکید کرد: سلامت فرآوردههای غذایی و بهداشتی خط قرمز نظام سلامت است.
به گزارش وب دا، دکتر عبدالعظیم بهفر، مدیرکل فرآوردههای غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: حدود ۱۵ هزار کارخانه و کارگاه در حوزه تولید فرآوردههای غذایی، آرایشی و بهداشتی در کشور فعال هستند که فرآیند نظارت بر آنها بهصورت مستمر و نظاممند در حال انجام است.
وی با اشاره به برگزاری همایشهای تخصصی در حوزه غذا افزود: سالانه یک تا دو همایش کشوری در سطوح ملی و استانی برگزار میشود، اما همایش روز جهانی غذا در سال جاری به دلیل شرایط خاص کشور در بازههای زمانی متفاوت برگزار شد.
مدیرکل فرآوردههای غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با تأکید بر توانمندی کشور در حوزه تأمین مواد غذایی و آشامیدنی گفت: با وجود تهدیدها و مشکلات، جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت پیشرفتهای قابل توجهی داشته و از نظر تولید مواد خوراکی و آشامیدنی در زمره کشورهای برتر منطقه قرار دارد؛ بهگونهای که بسیاری از محصولات ایرانی علاوه بر تأمین نیاز داخلی، به سایر کشورها نیز صادر میشوند.
دکتر بهفر با تشریح عملکرد قطب ۹ نظارتی کشور شامل استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی تصریح کرد: در ۹ ماهه امسال، ۱۵۳۲ گواهی بهداشت، ۹۴ گواهی انطباق و صادرات محصولات خام کشاورزی، ۶۶۳۹ گواهی اصلاح و تمدید پروانه ساخت، ۱۶۶ گواهی مشاغل خانگی، ۱۱۱۹ گواهی مرتبط با اصلاح، تأسیس و بهرهبرداری واحدهای تولیدی و ۳۴۶ گواهی صلاحیت مسئول فنی در این قطب صادر شده است. همچنین ۶۷۷ مأموریت موردی و ۵۲۸۳ مأموریت عملیاتی انجام شده است.
وی با اشاره به الزامات صدور پروانه ارگانیک خاطرنشان کرد: صدور هرگونه تأییدیه سلامت منوط به دریافت تأییدیه از سازمان ملی استاندارد است و در سطح عرضه نیز نظارتها با همکاری معاونت بهداشت، اصناف، تعزیرات، وزارت صمت و اتحادیههای مرتبط انجام میشود.
مدیرکل فرآوردههای غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو یکی از چالشهای جدّی این حوزه را ناکافی بودن جرایم بازدارنده دانست و گفت: در بسیاری از کشورها جرایم چند صد هزار دلاری برای تخلفات حوزه غذا در نظر گرفته میشود، اما در کشور ما این ارقام بازدارندگی لازم را ندارند و نیازمند بهروزرسانی قوانین هستیم.
بهفر همچنین به تعدد دستگاههای نظارتی اشاره کرد و افزود: بیش از ۴۰ دستگاه در حوزه غذا نقش نظارتی دارند که این تعدد تصمیمگیرها گاهی منجر به تداخل و کاهش اثربخشی برخورد با متخلفان میشود.
وی با تأکید بر نقش سامانههای ردیابی اصالت کالا گفت: سامانه تأیید محصولات در سایت سازمان غذا و دارو فعال است و مصرفکنندگان میتوانند با بررسی QR کد، از اصالت فرآورده اطمینان حاصل کنند؛ هرگونه مغایرت به معنای تقلبی بودن محصول است.
آزمون سالانه ۲۵۰ هزار نمونه در حوزه سلامت
در ادامه این نشست، دکتر مهدی انصاری، مدیرکل آزمایشگاههای مرجع سازمان غذا و دارو، با اشاره به نقش حیاتی تولید مواد غذایی سالم گفت: سالانه حدود ۲۵۰ هزار نمونه در حوزه سلامت در آزمایشگاهها مورد آزمون قرار میگیرد که حدود ۵۰ درصد آن مربوط به مواد خوراکی و آشامیدنی است.
وی افزود: از مجموع ۶۵ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور، ۵۸ مرکز دارای آزمایشگاه فعال هستند و نظارتها شامل تولیدات داخلی، مواد اولیه، محصولات وارداتی و سطح عرضه ،میشود.
انصاری با بیان اینکه وجود «سیب سلامت» نشانه اطمینان از سلامت محصول است، تصریح کرد: در کالاهای استراتژیک و پرمصرف مردم، ارزیابیها با حساسیت بیشتری انجام میشود و صدور مجوز مصرف منوط به تکمیل زنجیره تأییدات بهداشتی، استاندارد و GMP است.
تجلیل از تولیدکنندگان برتر صنایع غذایی خراسان رضوی
در بخش دیگری از این نشست، دکتر علی روحبخش، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از برگزاری چهاردهمین همایش تولیدکنندگان صنایع غذایی و بهداشتی خراسان رضوی خبر داد و گفت: در این همایش از تولیدکنندگان برتر استان که موفق به رعایت بالاترین استانداردهای کیفی شدهاند، تقدیر خواهد شد.
همچنین دکتر میترا رضایی، مدیر امور فرآوردههای غذایی و آشامیدنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به فعالیت ۲۲۴۲ واحد تولیدی در استان اظهار کرد: از میان این واحدها، ۴۸ واحد برتر شناسایی شده و در این همایش از ۴۵ واحد منتخب که موفق به کسب گرید A شدهاند، تجلیل به عمل میآید.
وی هدف اصلی این همایش را حمایت و قدردانی از تولیدکنندگان متعهد به کیفیت و سلامت محصولات، بهویژه در شرایط دشوار اقتصادی عنوان کرد.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روابط عمومی ایران مدلبز منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و خلاف قوانین جمهوری اسلامی باشد منتشر نخواهد شد.
- لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

